Thursday, November 24, 2011

papa, ayah, daddy, bapa?

semua orang hargai ibu..
sampai hari ibu diwarwarkan sangat..
tapi hari bapa?
ada yang buat tatau..
pengorbanan ibu mengandungkan kita dan melahirkan kita memang takan dapat balas sampai hujung nyawa..
tapi pengorbanan ayah?

ayah, bapa, papa, daddy, baba, or apa saja panggilan untuk seorang lelaki yang mempunyai anak..
apa saja dalam dunia ni yang mereka takan korbankan untuk kita?
kalau dorang ada sebutir bintang pon dan kita mintak, mereka sanggup bagi..
untuk melihat kita tersenyum gembira..

bagi dakni ayah tu umpama bintang..
sanggup teman bulan pada malam hari macamana sanggup teman ibu seumur hidup..
sanggup mengorbankan kecantikan cahaya dia pada siang hari untuk memberi laluan pada matahari macamana sanggup berkorban untuk anakanak..
kalau difikirkan mereka adalah seorang manusia yang sangat kuat daripada ultraman, bijak dari detektive conan dan lebih sempurna dari doraemon..

mereka adalah seorang yang sempurna......
membawa ibu pergi ke klinik untuk membuat checkup kita dalam kandungan..
pulang dari kerja walau baru 1ominit sampai office sematamata kerana dapat call kita nak lahir..
membeli pakaian kita semasa bayi..
menyambut kita semasa pertama kali keluar menghadap dunia..
tidur dikerusi menunggu kerana lelaki tak dibenarkan masuk ke wad ibu pada waktu malam..
membawa kereta perlahan yang boleh ketika lalu dilopak air kerana takut kita terjaga dalam pangkuan ibu..
sanggup berjaga malam membantu ibu menjaga kita walau esok awal pagi berkerja..
tak cukup tidur kerja siang malam untuk bagi kita selesa..

bila kita mula kesekolah..
sanggup bangun awal untuk hantar kita kesekolah..
sanggup balik tengahari untuk ambil kita pulang sekolah..
sanggup belikan telefon mahal walau dia tak mengunakan pon telefon bimbit..
sanggup belikan kasut sukan bola yang beratus sedangkan dia masih memakai stokin lama..
pulang kerja bawak kita ke giant untuk membeli baju sukan warna putih..
bagi kita makan apa yang dia beli sebab kita yeye cakap nak yang papa makan!
belikan motor baru untuk kesekolah sebab kita nampak kawan naik motor baru walau dia masih naik motor yang dia beli masa kita belum lahir..
bayar saman yang kita tunjuk sebab pergi sekolah tade lesen bawak motor..

bila kita mula meningkat dewasa..
mama cakap jangan keluar lepas habis jam 1pm waktu sekolah tapi papa yang cakap pergi lah cuba belajar tentang dunia..
mama ragu tentang kita tapi papa percaya kita, papa nak kita jatuh dan bangun..
papa bagi telefon baru sebab nak kita selamat dan tahu tentang kita..
mama cakap nanti kita ada pakwa makwa..
mama cakap nanti dapat lesen sampai kelangit ketujuh pergi..
papa cakap nanti dapat lesen boleh tolong bawak mama pergi pasar..

banyak lagi kalau nak di ikotkan pasal papa..
tapi kenapa ramai tak sedar..
kat office pernah sekali ada yang cakap,
dapat adek tak guna, kaka tak guna dan ayah tak guna..
hurm maybe saya bernasib baek dapat ayah yang sangat berguna..

tak kesah lah..
papa mama duadua berharga..
tak dapat bayang tak ada salah seorang dari mereka.. :)

p/s :: sempurnanya kita kerna kedua orang tua, adanya kita kerna kedua orang tua, redhanya allah kepada kita dengan redhanya kedua orang tua..

3 comments:

KucingMalaysia said...

lu pagi2 dah wat wa taceng !!
Betul .. thanks for the reminder.

amie said...

cehhh. haha!
ilek sudeyyyyyy..
post ni berkurun lama dalam draf =="

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI